
Verborgen verhalen #6
19 Juni 2025
Een kijkje in de collectie
Onze collectie blijft groeien! In dit blog licht Sidda van Putten, conservator in opleiding, vier recente aanwinsten uit, die niet toevallig een belangrijke overeenkomst hebben.
Trots Textiel - Queer kunst verrijkt onze collectie
Het is Pride-maand: een maand waarin we de LHBTQIA+ gemeenschap vieren, maar ook aandacht vragen voor de emancipatie en acceptatie van de queer-gemeenschap.1 Als museum hebben wij de mogelijkheid om onze waarden kracht bij te zetten via onze collectie. Door het aankopen van werken kunnen we ons scharen achter de LHBTQIA+-rechtenbeweging. Daarnaast zal aankomend najaar de tentoonstelling 'Haus of fibre' in het TextielMuseum te zien zijn. In deze tentoonstelling staat de relatie tussen queer kunst en textiel centraal. De tentoonstelling is tot stand gekomen door middel van co-creatie. Vier queer-kunstenaars, die we via een open-call hebben geselecteerd, hebben 'Haus of fibre' met ons vorm gegeven. Van deze vier kunstenaars: Nixie van Laere, Célio Braga, Chathuri Nissansala en Yamuna Forzani zijn ook werken aangekocht, die te zien zullen zijn in de tentoonstelling.
Al sinds de jaren ’80 heeft het museum kunstwerken verzameld die reflecteren op gender en seksualiteit: textiel is namelijk een ideaal materiaal om je zacht te verzetten tegen het patriarchaat, iets wat meerdere generaties queer kunstenaars hebben gedaan. De werken die we hier recentelijk aan hebben toegevoegd, lichten we uit ter ere van Pride-maand:
Chathuri Nissansala

Chathuri Nissansala, Saudade I, gedragen door performer, 2024, fotograaf Uditha Chirantha, onderdeel van het collectief KAGUL, collectie TextielMuseum
Nachchi Samayama, Saudade I, Calling to coax beings
Chathuri Nissansala (zij,hen) is een multidisciplinaire kunstenaar uit Sri Lanka. In diens werk staan thema’s rondom queerness, gender, klasse, kolonialisme en nationalisme centraal. Het TextielMuseum heeft onder andere haar videowerk Nachchi Samayama aangekocht. De Nachchi is een unieke, inheemse gemeenschap in Sri Lanka van mensen die zich buiten de cisgenderidentiteit identificeren(2). Deze gemeenschap wordt vaak gezien als een bewijs van de weerbaarheid en diversiteit van genderuitingen in de Sri Lankaanse samenleving, die voortkomen uit de prekoloniale tijd(3).
Chathuri gebruikt traditionele kralentechnieken van de Navandanna-kaste, een kaste die van oudsher een belangrijke rol speelt in de kunstnijverheid en het maken van religieuze beelden en altaren in Sri Lanka. Ze combineert deze technieken met voorwerpen die zij vond op plekken waar geweld plaatsvond tijdens de Sri Lankaanse burgeroorlog. Deze verlaten plekken vormen weer ontmoetingsplaatsen voor de queer gemeenschap, die sinds de koloniale overheersing van diverse Europese machten nog altijd vervolgd wordt. Zo bevat het werk Calling to Coax Beings IV een Boeddha beeldje, waarvoor zij kralen ornamenten maakte met symbolische patronen uit exorcistische rituelen. Op deze manier herwint en heelt ze verhalen uit haar geschiedenis en herdefinieert ze traditie.
Yamuna Forzani

Yamuna Forzani, It Takes a Village, 2023-2025, 3D dubbel jersey jacquard gebreid, katoen, acryl en gerecycled viscose, collectie TextielMuseum
It Takes A Village
In het werk van Yamuna Forzani (zij/haar) staat het creëren van een queer-utopie, een toekomstige wereld waarin iedereen vrij is om zichzelf te zijn, centraal. Yamuna is multidisciplinair kunstenaar en queer-activist; haar werk is een viering van haar gemeenschap. Het TextielMuseum heeft haar werk It Takes A Village aangekocht. Dit kleurrijke wandtapijt, gebreid in het TextielLab, toont een groep queer mensen in een renaissance-esque compositie: krachtig en goddelijk, maar ook kwetsbaar en verbonden met elkaar.
De uitspraak "It takes a village" verwijst naar de grote hoeveelheid mensen die nodig is om een kind op te voeden. Het is een uitspraak die het belang van gemeenschap benadrukt. Onderlinge solidariteit is dan ook belangrijk in het werk van Yamuna. De LHBTQIA+ mensen leven vaak buiten maatschappelijke normen en vinden daar hun vrijheid en connectie met elkaar. Yamuna is zelf actief binnen de ballroom-gemeenschap: een LHBTQIA+ subcultuur waarin drag(4), dans, mode en performance samenkomen. Binnen de ballroomcultuur behoren deelnemers tot een zogeheten ‘house’ of ‘haus’(5), die fungeren als zelfgekozen families. It Takes A Village is een ode aan deze familie en aan een toekomst waarin queer mensen kunnen floreren. De aankoop van dit werk is het volgende puzzelstukje om de wereld van Yamuna verder vast te leggen in onze collectie. Eerder kochten we ook diverse outfits van haar aan, waarin de leden van haar eigen haus zich regelmatig presenteren op ballroom avonden. Over een van deze outfits lees je meer in een eerder blog.
Célio Braga

Célio Braga, For the Angel of History, 2022/2023, katoenen garens, geweven en geborduurd op vilt, gemonteerd op houten panelen, fotograaf Simon Pillaud, collectie TextielMuseum
For the Angel of History
Célio Braga’s (hij/hem) werk For the Angel of History verbeeldt een roze driehoek, een symbool dat in Nazi-Duitsland werd gebruikt ter identificatie en onderdrukking van homosexuele mannen en transvrouwen in concentratiekampen. Toen in de jaren ’80 en ’90 van diezelfde groep veel mensen stierven door de AIDS epidemie, werd de roze driehoek heroverd als een teken van protest en trots. In het werk staat de driehoek naast een kruis: samen symboliseren ze het ‘kruis’ dat queer mensen hebben moeten dragen. De titel verwijst naar Walter Benjamin’s essay On the Concept of History, waarin hij schrijft over de ‘engel der geschiedenis’ die verlangt naar herstel van vergeten, verdrongen en verwoeste verhalen uit de geschiedenis. Het werk van Célio is een eerbetoon aan alle queer mensen die tijdens het Nazi-regime zijn vermoord en zij die tijdens de AIDS epidemie zijn overleden. Het werk is een belangrijke toevoeging aan de collectie van het TextielMuseum, omdat het verwijst naar de uitsluiting, stigma’s en onderdrukkking waar de queergemeenschap door de geschiedenis heen aan is onderworpen.
Nixie van Laere

Still uit It's giving, film door Nixie van Laere, collectie TextielMuseum
It’s giving
Nixie van Laere (zij, hen) is kunstenaar, schrijver en ouder. Ze maakt onder andere werk over haar leven als transvrouw, waarbij ze gebruikmaakt van textiel, video, tekst en performance. Diens werk is intiem en persoonlijk, maar brengt het persoonlijke ook in relatie met een bredere queer-geschiedenis en vragen over het creëren van nieuw leven als HIV+ persoon(6).
Het TextielMuseum heeft It’s Giving aangekocht: een videowerk waarin home videos zijn gecombineerd met archiefmateriaal van onder meer transactivist Chloe Dzubilo. Nixie verbindt haar eigen gezin met de queergeschiedenis die eraan voorafging. Deze intimiteit wordt afgewisseld met beelden van een pro-Palestinaprotest, verwijzend naar huidige conflicten die demonstraties teweeg brengen en waar juist ook veel queer activisten zich voor inzetten. Daarnaast zien we beelden van Nixie die een strip hormoonmedicatie laat zien, overlappend met archiefmateriaal uit een trans-supportgroep. De verwevenheid van Nixie’s beelden met archiefmateriaal benadrukt de connectie tussen verleden en heden. Het videowerk is een ode aan queer-families en aan de liefde die altijd naast strijd heeft bestaan. Dit is ook terug te zien in het andere werk dat het museum verwierf: een gevilt familie portret van haar gezin, toen haar partner zwanger was van hun tweede kindje.
Voetnoten: extra informatie en bronnen
- Pride is ooit ontstaan ter herdenking van de ‘Stonewall Uprising,’ een serie demonstraties en rellen die onstonden in New York nadat de politie inviel bij de Stonewall Inn, een nachtclub waar destijds veel queer mensen kwamen. Stonewall wordt vaak gezien als een nieuw begin van de LHBTQI+rechtenbeweging, al zijn er vele andere belangrijke protesten geweest. De Stonewall Uprising vond plaats van 28 juni tot 3 juli, 1969. Een jaar later vonden de eerste herdenkingen aan Stonewall plaats: in New York, Los Angeles en Chicago. In de jaren negentig werd er ook in Nederland pride gevierd. In Tilburg op Roze Maandag. Voor extra informatie over de geschiedenis van pride in Nederland: https://openresearch.amsterdam/nl/page/99066/geschiedenis-van-pride en de geschiedenis van Pride in de VS: https://geo.loc.gov/dataset
- Genderidentiteit verwijst naar hoe iemand zich voelt: mannelijk, vrouwelijk, beide of beide niet. Cisgender betekent dat je biologische geslacht overeenkomt met je genderidentiteit. Voor extra info over transgenderthema’s, non-binairiteit en genderinclusieve taal kijk op: https://www.transgenderinfo.be/nl/identiteit/transgender/non-binair/wat-non-binair#genderinclusieve-taal
- Voor meer informatie over de Nachchi gemeenschap: https://lankanewsweb.net/archives/56987/nachchi-a-beacon-of-sri-lankas-indigenous-gender-identity/
- Drag is een vorm van expressie waarbij vaak overdreven vrouwelijkheid (dragqueen) of mannelijkheid (dragking) centraal staan. Hierbij speelt make-up en kostuum een grote rol. Vaak houdt drag travestie in en wordt er op satirische wijze opgetreden. Maar het is ook een vorm van expressie, verzet en van het ontdekken en verbreden van je genderidentiteit. Een overtuigende dragqueen of king zijn, vraagt veel performatieve vaardigheid en een perfect kostuum, die de performers vaak zelf maken.
- De titel van de tentoonstelling 'Haus of fibre' is een verwijzing naar de oorspronkelijke ballroom huizen in New York vanaf de jaren ’70, waarmee queer mensen alternatieve families creëerden. Ze vernoemden zichzelf eerst vaak naar grote modehuizen, denk bijvoorbeeld aan Haus of Balenciaga. Sindsdien zijn er wereldwijd ballroom huizen ontstaan; Yamuna is bijvoorbeeld onderdeel van Kiki House of Angels.
- HIV+ is een term die wordt gebruikt voor mensen die het HIV virus bij zich dragen. Voor meer informatie over (leven met) HIV, kijk op: https://www.hivvereniging.nl/?gad_source=1&gad_campaignid=933352074&gbraid=0AAAAADG3ZkQiWhrcErOC7VtdLnSEBigSt&gclid=Cj0KCQjw0qTCBhCmARIsAAj8C4bWgHBTR08DeBWx2oqSHVpPAqm9dkvLbvgFJ8TfidOccZiJKguOsqYaAvGvEALw_wcB