TextielLab Travels: Van Rotterdam tot Venetië

21 Mei 2024

Ons TextielLab is een professionele werkplaats, een creatieve broedplaats en het epicentrum van textielinnovatie. Daarom kunnen we in het TextielMuseum de unieke combinatie maken tussen kunst tonen én kunst creëren. De meest uiteenlopende makers weten ons te vinden en verwezenlijken hier samen met onze experts verbluffende werken. Deze blijven niet binnen onze muren, maar gaan juist heel de wereld over. Daarom nemen we je in TextielLab Travels mee op ontdekkingsreis langs de internationale podia waar Tilburgs textielvakmanschap schittert.

Met deze keer: Rotterdam en Venetië.

Kunsthal Rotterdam - 'Klootviolen'

Het Amsterdamse and Rotterdamse wapenschild als geweven wandkleed. Foto: Willem Kaldenbach.

We beginnen dicht bij huis, namelijk in de Kunsthal in Rotterdam. Daar heeft ontwerpbureau 75B - van duo Rens Muis en Pieter Vos - momenteel een expositie getiteld 'Klootviolen', waarin ze 25 jaar aan creatieve ontwerpen presenteren en het belang van experimenteren benadrukken. Ze tonen een mix van grafische en textiele ontwerpen, waaronder geweven wandkleden gemaakt in het TextielLab. Een belangrijk werk is het geüpdatete Rotterdamse stadswapen, dat klassieke en hedendaagse symbolen combineert. Maar ze maakten ook stadswapens voor andere steden zoals Amsterdam en Los Angeles.

Daarnaast hebben ze recentelijk geëxperimenteerd met het vertalen van digitale schermen naar geweven wandkleden, met als resultaat HOME en WAIT FOR IT.  hierin verpakten ze hun gemengde gevoelens over technologie. Door te spelen met kleuren en materialen tijdens het weefproces ontstonden verrassende resultaten, waarbij de achterkant van de kleden soms nog mooier is dan de voorkant.

De tentoonstelling 'Klootviolen' loopt nog tot 30 juni, dus ben je in (de buurt van) Rotterdam, ga dan zeker een kijkje nemen!

Biënale Venetië - Vierdubbel debuut

Links: Detail van Rainbow Mountains: Moon & Weather. Rechts: Detail van Ìyálóde door Ishola Akpo

Het is de zestige editie van de internationale kunstmanifestatie die bekend staat als de Biënnale van Venetië. Voor het eerst is hier werk te zien dat in het TextielLab werd ontwikkeld, dus we zijn dan ook bijzonder trots dat niet één, maar wel vier indrukwekkende wandkleden dit debuut verzorgen. De werken van Otobong Nkanga, Ishola Akpo, Liz Collins en Bouchra Khalili sluiten aan bij het thema van de zestigste editie van dit evenement: 'Foreigners Everywhere'. De focus ligt hierbij op het gevoel van vreemdeling zijn en onderwerpen als migratie en discriminatie.

Liz Collinspresenteert Rainbow Mountains: Moon & Weather, een kleurrijk werk dat een fantasiewereld afbeeldt en thema's rondom gender en queer identiteit verkent.

Ishola Akpo's wandkleed Ìyálóde eert vergeten vrouwelijke leiders uit Afrika, waarbij traditionele en moderne technieken zijn gecombineerd om een krachtig visueel statement te maken.

Links: Sea-Drift van Bouchra Khalili in ontwikkeling in het TextielLab. Rechts: Unearthed - Sunlight door Otobong Nkanga

Bouchra Khalili’s Sea-Drift brengt de gevaarlijke routes van vluchtelingen uit West-Afrika in kaart, geborduurd op indigoblauwe stof, wat een verwijzing is naar de oude indigo routes.

Otobong Nkanga toont Unearthed – Sunlight  in Italië. Een indrukwekkend wandkleed dat de destructieve invloed van de mens op de natuur verbeeldt en tegelijkertijd hoop uitstraalt.

De Biënnale, die tot 24 november 2024 duurt, biedt een platform voor deze kunstwerken om een breed publiek te bereiken en urgente maatschappelijke thema’s onder de aandacht te brengen. Het ontwikkelproces en eindresultaat van Akpo’s werkperiode in het TextielLab  is binnenkort ook in het TextielMuseum te zien in de tentoonstelling Makersgeheimen#4.

Meer zien?

Wil je meer werken uit het TextielLab zien of op de hoogte blijven van de nieuwste projecten? Volg ons dan op Instagram en breng een bezoek aan ons museum waar je live mee kan kijken over de schouders van kunstenaars, productontwikkelaars en technische experts!