Nationale Museumweek: Pronkstuk Floating Frames

19 April 2021

We trappen dit jaar geheel volgens traditie af met de presentatie van het pronkstuk. Dit is een vast onderdeel van de Nationale Museumweek waarbij elk museum een werk uit hun collectie of tentoonstelling in de spotlights zet. Wij kozen dit jaar voor het pronkstuk Floating Frames ontworpen door Kiki van Eijk.

29.1.jpg

Floating Frames als onderdeel van tentoonstelling Gedachtespinsels. Foto: Willeke Machiels

De gerenommeerde Nederlandse ontwerper Kiki van Eijk levert al 20 jaar een onderscheidende bijdrage aan het Dutch Design. Ze staat bekend om haar fantasierijke ontwerpen: van de grillige klokken uit haar Floating Frames serie tot wandkleden voor Google en poëtische etalages voor het Franse Hermès. Eigenlijk verdient al het werk van Kiki van Eijk de eretitel pronkstuk, daarom heeft het TextielMuseum de hoogtepunten van haar oeuvre gebundeld in de zintuigenprikkelende tentoonstelling 'Gedachtespinsels'.

29.2.jpeg

Miniaturen van Floating Frames. Foto: Kiki van Eijk

Inspiratie met bubbels
De inspiratie voor een van Kiki's fantasierijke ontwerpen ontstond terwijl ze aan het spelen was met het ijzerdraad dat vaak om de kurk van een champagnefles zit. Zo werd Floating Frames geboren: een serie zwevende objecten die met draad in de lucht getekend lijken. Het transparante 'skelet' van de klok, lamp of kandelaar lijkt erg instabiel, maar toch kunnen de objecten stevig op de grond staan zonder hun transparantie en gebruikswaarde te verliezen. Er is weinig materiaal nodig voor het creëren van deze voorwerpen, waarmee Kiki de spot lijkt te drijven met het beroemde modernistische credo ‘Less is more’. Die designfilosofie leidde vaak tot kille, niet zo comfortabele ontwerpen, terwijl voor Kiki het handgemaakte en de emotionele binding met dingen de kern van haar praktijk vormen.

29.3.jpeg

Foto: Willeke Machiels

Zwaar ijzerdraad en zachte keramiek
Hier zie je verschillende objecten die onderdeel zijn van de Floating Frames serie, waaronder de klok. Voor elk object heeft Kiki van Eijk een grote mal ontwikkeld waar ze het ijzerdraad met behoorlijke kracht omheen heeft gebogen om het de juiste vorm te geven. De objecten worden in verschillende kleuren geanodiseerd, en soms zijn zacht ogende keramische elementen toegevoegd. Het resultaat zijn bijzondere gebruiksvoorwerpen die bijna de karakters van een verhaal vormen.