TextielMuseum blij verrast met bijdrage VriendenLoterij

23 Februari 2024

Gisteren is het TextielMuseum verrast met een bezoek van de Vriendenloterij. Eind van de middag stond ambassadeur van de VriendenLoterij Irene Moors met een cameraploeg op de stoep. Waar directeur Jochem Otten dacht een laaste meeting te starten werd hij nu gesommeerd naar het TextielLab te komen.

Te midden van een groep uitgelaten collega's mocht Jochem de cheque ter waarde van €250.000 in ontvangst nemen. Het geld mag vrij worden besteed aan de ontwikkeling van het museum, denk aan nieuwe tentoonstellingen, aankopen, restauratie, educatie en alle andere zaken die van vitaal belang zijn voor een gezond museum. Ook zijn er kansen het TextielLab - de professionele werkplaats van het museum - verder door te ontwikkelen.

VriendenLoterij_1.jpg

De bijdrage is van jaarlijkse aard en zal de komende vijf jaar worden toegekend. Zo'n structurele bijdrage is zeer welkom met alle mooie plannen die het museum heeft.

Directeur Otten over de gift: 'We hebben hele mooie toekomstplannen, waarmee we het TextielMuseum en de stad Tilburg nog steviger op de kaart gaan zetten. Met dit bedrag kunnen we echt sprongen hierin gaan maken. Textiel is van oudsher verweven met Tilburg. Er was hier veel textielindustrie en daarom is het ook zo mooi dat we een museum in bedrijf zijn. Naast de werkende oude machines en het historisch verhaal vertellen we ook actuele verhalen met spraakmakende tentoonstellingen. Bovendien zijn we de laatste jaren uitgegroeid tot DE internationale kennis- en ontwikkelplek. Alles over textiel komt hier samen. Dat is uniek. Als publiek sta je letterlijk met je neus op de laatste ontwikkelingen. Je bent er bij als het gebeurt. Dat willen we de komende jaren gaan uitbouwen. Met een grote verbouwing, betere faciliteiten, nieuwe activiteiten en een naastgelegen campus voor onderwijs, start-ups en bedrijfsleven. Dit komt dus precies op het juiste moment. 'We kunnen onze dromen waarmaken', zegt Otten vol trots.

Mogelijk structureel
De VriendenLoterij is voornemens de bijdrage structureel te maken. Na vijf jaar wordt gekeken naar de inzet van de bijdrage en uitkomsten van de investering. Als de doelen behaald zijn is een structurele ondersteuning niet uitgesloten.