Deel of leen een Museumkaart tijdens de Nationale Museumweek

21 Maart 2024

De Nationale Museumweek staat weer voor de deur en dit jaar is er een bijzondere actie. Van 30 maart t/m 5 april mag je namelijk één week lang je – anders altijd persoonsgebonden – Museumkaart uitlenen. Geef je Museumkaart voor een dag aan je broer, je buurvrouw of de bakker, zodat ook zij kunnen genieten van ruim 500 musea. Hier ontdek je waarom een gratis bezoek aan het TextielMuseum absoluut de moeite waard is tijdens de Museumweek.

De spelregels

• Tijdens de Museumweek controleren we niet of de getoonde Museumkaart van de bezoeker zelf is.
  • Je moet de échte Museumkaart laten zien. Het mag geen kopie of foto van de kaart zijn.
  • Er mag per kaart één bezoeker naar binnen. De bezoeker komt dus in plaats van de kaarthouder. De kaarthouder kan zelf natuurlijk nog op een ander moment komen.

Te zien

Innovatie, textiel, technologie en kunst

Leen een Museumkaart en ontdek de bijzondere combinatie van textiel en technologie in 'Is it alive?'. Dit is een ware belevingstentoonstelling, omdat de expo pas écht tot leven komt als jij er doorheen loopt. De installaties reageren op jouw aanwezigheid, waardoor je onderdeel wordt van de kunstwerken. Kom dansen door I am Storm, voel de zinderingen van de Poietic Veil en dwaal door het levende landschap van Tanja Smeets. 'Is it alive?' is nog maar tot en met 7 april te zien, dus pak tijdens de Museumweek je kans en mis deze unieke ervaring niet!

Foto's: Patty van den Elshout en Josefina Eikenaar

Voor jong en oud

In 'Makersgeheimen #3' stap je in de schoenen van een kunstenaar of ontwerper en ontdek je wat zij allemaal doen om tot hun gedroomde eindresultaat te komen. De expo daagt je uit om de wereld van textiel te ontdekken door samen met je familieleden aan de slag te gaan. Maak je eigen garenpalet, teken een wandkleed vol verhalen, test de werking van glow-in-the-dark textiel en maak een bouwwerk van geweven blokken.

Foto's: Patty van den Elshout

Zie kunst ontstaan

Er is geen dag hetzelfde in het TextielLab, het kloppend hart van het museum. Kijk in onze levendige werkplaats mee hoe (inter)nationale ontwerpers en kunstenaars textiel ontwikkelen aan de hand van uiteenlopende technieken en ontwerpen. Ontdek de verhalen achter hun proces of ga in gesprek met een van de enthousiaste experts. Zie hoe draad voor draad de mooiste wandkleden gevormd worden door de stampende weefmachines, hoe de breimachine razend snel steken in elkaar zet of hoe op de tuftafdeling de meest aaibare kunst gemaakt wordt. Onderdeel van het lab is de Design Studio waar je zelf als designer aan de slag kan. Je ontwerpt er je eigen sokken en ziet hoe de state-of-the-art breimachine te werk gaat. Reserveer hier je tijdslot.

Foto: Josefina Eikenaar