Ode aan overleden kunstenaar Lizan Freijsen

21 Februari 2024

Tot ons groot verdriet is kunstenaar Lizan Freijsen, na een fataal fietsongeluk, op 15 februari plotseling overleden. Hierdoor moeten we gedwongen afscheid nemen van een innemende, inspirerende en zeer graag geziene kunstenaar in het TextielLab. 

Toen Freijsen (1960-2024) in 2008, ruim dertien jaar geleden, voor het eerst kennis maakte met de techniek tuften voelde ze in eerste instantie weerstand. Tuften werd destijds nog niet gezien als een techniek waar kunst mee gecreëerd kon worden. Door haar vindingrijkheid zag ze mogelijkheden en raakte ze gefascineerd. De kennismaking met het TextielLab, de professionele werkplaats van het TextielMuseum, vormde de start van een succesvol textiel oeuvre dat internationaal een podium vindt in musea, kunstbeurzen, openbare gebouwen en privé interieurs. 

Lizan, Hester, Karen.jpgLinks is Lizan afgebeeld met Hester Onijs en rechts met Karen Zeedijk, foto: Josefina Eikenaar

Haar gedrevenheid uitte in een fijne samenwerking met het TextielLab. Tuftexpert Hester Onijs vertelt daarover: ''Tijdens deze samenwerking kwam Lizan geregeld naar Tilburg om de vorderingen van haar tuftprojecten te bespreken. Dan sprak ze haar bewondering uit over de manier van opbouw in de overgangen en kleurverlopen. Altijd in haar favoriete kleuren groen, bruin, beige en oker die sporadisch worden afgewisseld met felle uitschieters in oranje of geel''.

Tuftexpert Karen Zeedijk omschrijft dat de samenwerking met Freijsen erg fijn was: ''We hebben altijd heel fijn met Lizan samengewerkt. Haar zorgvuldige kleurkeuzes, kennis over de techniek en prettige manier van communiceren zorgden daarvoor. Ze heeft de techniek van het handtuften ook wel écht op de kaart gebracht''.

Handtuften Lizan.jpg
Foto: Josefina Eikenaar

Één van haar eerste werken in textiel werd destijds aangekocht door het TextielMuseum en maakt sindsdien deel uit van de vaste collectie. Het werk bestaat uit 4 vloerobjecten uit de serie ‘Muurschotelkorstmos ’ (2009). De zachte, subtielgekleurde grillige ronde vormen zijn gebaseerd op foto’s die Freijsen in Frankrijk maakte van schimmels en korstmossen op rotsformaties. Het onderzoek, het maakavontuur, de ontdekkingstocht van Freijsen is zo vastgelegd en inzichtelijk gemaakt. Een avontuur dat nog in volle gang was. Op dit moment wordt een werk van Freijsen in het TextielLab voltooid, bestemd voor het Artis Groote Museum in Amsterdam. Geïnspireerd door houtstructuren en boomringen, draagt dit vloerkleed de toepasselijke titel "Pijlers van leven".

Freijsens toewijding aan haar werk en haar bijdrage aan de tufttechniek dat nu een volkomen geaccepteerde én gewilde techniek in de kunst is geworden zullen altijd worden herinnerd. Onze gedachten gaan uit naar haar familie en geliefden in deze moeilijke tijd.

Hieronder een greep uit Lizan haar werk

Muurschotelkorstmos:

Dit werk is een verbeelding van hoe vocht, schimmels en mossen beeldende taferelen vormen die onze leefomgeving binnendringen. Freijsen gaf met dit werk weer hoe vlekken plekken worden. Het formaat van het kleed is 200 x 220 cm.

Photo Joep Vogels-TextielMuseum-BK1020a=d-01.jpgFoto: Joep Vogels

The Dunes carpet:

Dit vloerkleed tuftte Freijsen voor een Amerikaanse verzamelaar. Dit werk heeft ruim vier maanden geduurd en is het grootste handgetufte vloerkleed uit het TextielLab. Het draagt een grote van 400 x 500 cm.

Photo Josefina Eikenaar-TextielMuseum-2017-009-017.jpgFoto: Josefina Eikenaar

Seed and Moss Carpet:

Dit kleed dat Freijsen maakte, is bestemd voor de entreehal van de wereld zadenbank in Oslo, Noorwergen. Het ontwerp van dit kleed is naar een tekening van zaden en een rand van mossen, de eerste planten op het land. Het kleed is 300 x 350 cm groot.

Photo Josefina Eikenaar–TextielMuseum-2023-037-011.jpgFoto: Josefina Eikenaar