Wyers: groothandel voor de woninginrichting

22 Maart 2016

J.P. Wyers Industrie- en Handelsonderneming N.V. is opgericht in Dordrecht in 1797 en was later gevestigd in Amsterdam, met filialen in Den Haag, Groningen, Rotterdam, Utrecht, Arnhem, Brussel, Antwerpen en Kortrijk. Wyers was een groothandel in wollen, linnen en katoenen manufacturen, meubelen, interieurinrichting (vloerbedekking, gordijnen, meubelstoffen) en fournituren. Het bedrijf opereerde internationaal (Batavia, Soerabaya, Frankrijk, Belgie). In Kortrijk had het bedrijf een weverii. Wyers was een groothandel en leverde alleen aan de handel: winkeliers, woninginrichters en stoffeerders.

Tot in de jaren 1960 liep het bedrijf als gesmeerd, maar daarna vonden de klanten andere manieren om aan linoleum en tapijt te komen. Fabrikanten gingen rechtstreeks aan winkeliers leveren. Ook veranderde de smaak van de consument: parket en laminaat in plaats van linoleum en tapijt, Luxaflex en lamellen in plaats van gordijnen en vitrage. Wyers had geen groeimogelijkheden meer en het marktaandeel kromp. In 1995 werd Wyers failliet verklaard.

Wyers speelde lange tijd een belangrijke rol in interieurtextiel. Daarom is het vaktijdschrift dat het bedrijf uitgaf interessant voor het TextielMuseum. Dit vaktijdschrift voor de woninginrichter was achtereenvolgens getiteld Wyers-tijdschrift, Interieur en Ons Huis. De bibliotheek heeft een aantal nummers van Interieur en van Ons huis in de collectie, verkregen via een Antiquariaat en via een handelaar op Marktplaats. Erg interessant is de reeks artikelen die Theo van Doesburg (oprichter van het kunsttijdschrift De Stijl) schreef in Interieur met de titel 'Oude en nieuwe textiel-kunst / L'art ancien et moderne' tussen 1930 en 1931.

Wyers vond het belangrijk dat de winkeliers, woninginrichters en stoffeerders die producten afnamen bij het bedrijf veel kennis hadden van wat ze verkochten. In het tijdschrift Interieur zijn dan ook veel artikelen te vinden over materialen, technieken, de geschiedenis van textiel. Enkele titels van artikelen:

• Tapijt-kennis,
  • Over weven en weefstoffen,
  • Kerktapijten,
  • Oud-Hollandsche woningstoffen,
  • Venster versiering (vitrage),
  • Tapijten in 1935 : sier uwe woning,
  • Oosterse tapijten,
  • Iets over tapijtloopers,
  • Een kikje in de wasdoekfabriek,
  • Cretonnes,
  • Hoe kleuren we ons interieur?
  • Waaruit bestaat deze of gene stof?

Wyers gaf ook studie-albums, cassettes met stalen  en boeken uit over allerlei interieuronderwerpen, zoals dekens, cocos en sisal, overgordijnen. Textielwarenkennis (kennis van grondstoffen en technieken) was belangrijk in die tijd.

Wyers studie-album : stalen van de meest voorkomende materialen voor de woninginrichting / Wyers. – Amsterdam : Wyers, 1951. (Wyers-vraagbaak ; Nr. 2)

Studie-album = Album didactique / Wijers, N.V. – Amsterdam : Wyers, [1960].

Wyers studiedocumentatie / Wyers Industrie- en Handelsonderneming, J.P. (Amsterdam etc.). – Amsterdam : Wyers, 1969. cassette met stofstaaltjes.

Jantiene van Elk
Bibliotheek