Wall hangings door Jaime Hayon

16 Augustus 2013

De Spaanse ontwerper Jaime Hayon is volgens Times magazine een van de 100 meest invloedrijke ontwerpers van onze tijd. Zijn ontwerpbureau HAYON / studio heeft kantoren in Italië, Spanje en het Verenigd Koninkrijk.

Op 12 oktober opent Hayons eerste grote solotentoonstelling, Jaime Hayon - Funtastico, in het Groninger museum. De nadruk zal liggen op zijn autonome werk. Voor de tentoonstelling heeft Hayon 6 wandkleden laten weven in het TextielLab. De serie wandkleden heet FAUNA by HAYON. In een interview vertelt Stef Miero, senior productontwikkelaar weven, over dit project:

Hoe heeft Hayon het ontwerp aangeleverd?

Jaime had zes tekeningen op papier bij zich, gemaakt met krijt / potlood / viltstift. Die tekeningen hebben we ingescand. Vervolgens bespraken Stef en Jaime hoe de wandkleden eruit moesten gaan zie. Wat moet de structuur worden? Jaime wilde dat je ziet dat het ontwerp voor het wandkleed een tekening is. Het speelse, de kleurnuances, de onvolkomenheden van een tekening, zoals kleuren buiten de lijntjes, mochten terug komen in het eindresultaat.

Wat voegt de techniek weven toe aan het ontwerp?

De toegevoegde waarde van het weven is dat een platte tekening structuur krijgt. Door verschillende garens, zoals glanzende, matte en thule garens krijgt je hele mooie structuren. Door weefsel van één laag tegenover een dubbelweefsel te gebruiken, worden sommige onderdelen van het kleed vlakker, terwijl andere onderdelen juist boller worden.

Hoe is Jaime als ontwerper?

Jaime is erg geïnteresseerd in de mogelijkheden van de techniek. Hij probeert graag uit hoe de techniek werkt. Zo wilde hij graag weten welke gradaties van zachtheid je kunt bereiken. Jaime had tafelgoed ontwikkeld hier en nu een wandkleed. Tafelgoed is heel soepel, maar een wandkleed is heel stijf. Om uit te proberen of daar ook iets tussenin zit, is er als test een plaid op basis van zijn ontwerp geweven.

--

Voor het Groninger museum zijn zes wandkleden geweven. In de ontwerpen staan dieren centraal: een krokodil, een olifant, vogels, zeedieren, insecten en apen. Het TextielMuseum heeft een extra exemplaar van het wandkleed Birds laten weven voor de eigen museumcollectie.

Jaime Hayon werkte in 2011 voor het eerst in het TextielLab. Li Edelkoort had Hayon uitgenodigd een object te maken voor de tentoonstelling The Pop-Up generation in MOTI (museum of The Image, Breda). Hayon heeft toen masker geweven voor grote porseleinen koppen. Dit werk ¿Que pasa guey? is ook opgenomen in de museumcollectie. Daarnaast heeft Hayon tafelgoed ontwikkeld voor een hip Spaans restaurant.

Jaime Hayon - Funtastico

Groninger Museum