TextielMuseum werkt opnieuw samen met MOAM Collective (International)

9 Maart 2018

Gisteren was het zover, het resultaat van MOAM Collective International werd geshowd in het Artesia in Amsterdam. De presentatie van de haute couture en prêt-à-porter lijn in samenwerking met Zalando was enorm groot opgezet. In verschillende kamers, genoemd naar de steden waar de ontwerpers zijn afgestudeerd, waren 450 genodigden getuige van de, volgers oprichter Martijn Nekoui, ‘laatste collectie’ van MOAM Collective. De show werd afgesloten door het iconisch supermodel Pat Cleveland.

Ook deze keer werkte het TextielMuseum samen met MOAM om exclusieve stoffen te ontwikkelen voor de collectie. De vijf geselecteerde jonge ontwerpers kregen de mogelijkheid om in de proeftuin van het museum, het TextielLab, te experimenteren met garens en technieken om zo de mooiste stoffen te maken. Ze gingen aan de slag met de technieken breien en weven.

Talentontwikkeling is voor het TextielMuseum een belangrijk speerpunt. Het voortzetten van de samenwerking met een platform als MOAM was daarom voor ons een logische stap. Tijdens het ontwerpproces werden de ontwerpers gesteund door diverse bekende coaches zoals Viktor & Rolf, Walter van Beirendonck, Mart Visser en Jan Taminiau.

Ontwerpers Roos Boshart (NL), Maximiliano Ruelas (Italië), Robbie van Mierlo (België), Catherine Le Thérisien (Frankrijk) en Rose Danford-Phillips (Engeland) gaven de collectie het thema ‘the Chimaeric Manifesto’, vernoemd naar de mythische wezens samengesteld uit verschillende dieren, die samen een vervreemdend wezen vormen. Dit wezen staat symbool voor de samenwerking als team waarin verschillende ideeën en visies één werden.

De haute couture stuks van de collectie zijn niet beschikbaar voor de verkoop, maar de drie prêt-à-porter (sjaal, trui en een T-shirt) stukken zijn te koop bij Zalando.