TextielMuseum Pop-up tijdens Dutch Design Week

18 Oktober 2017

Tijdens Dutch Design Week toont het TextielMuseum het actuele museale aanbod in de vorm van een Pop-up presentatie. Deze Pop-up toont onder andere een indruk van de tentoonstelling Earth Matters by Lidewij Edelkoort & Philip Fimmano, de nieuwe producten van het label by TextielMuseum in samenwerking met Studio Job en een maakactiviteit voor publiek op één van de machines uit het TextielLab. Door de drie onderdelen van het museum op één locatie in Eindhoven te tonen (Collectie & Tentoonstellingen, TextielLab en by TextielMuseum) wordt de bezoeker van DDW als het ware meegenomen naar ons museum in Tilburg. Anders dan voorgaande jaren, toen het TextielMuseum te bezoeken was in de Snelkookpan op Strijp-S, presenteert het museum zich dit jaar in de Kazerne.

CUSTOMIZE JE STUDIO JOB BY TEXTIELMUSEUM THEEDOEK

Studio Job en het TextielMuseum vieren 15 jaar samenwerking met een uitbreiding van de collectie design klassiekers by TextielMuseum, bestaande uit theedoeken en plaids met iconische Studio Job patronen. De nieuwe serie producten van zes woonplaids en negen theedoeken is er één van nieuwe iconen met de herkenbare kleurrijke en uitdagende ontwerpen Perished, Insects en Folklore. De producten zijn verkrijgbaar tijdens de Dutch Design Week in Eindhoven, als onderdeel van de TextielMuseum Pop-up presentatie. Hier kun je ter plekke je gekochte theedoek customizen door een deel van het patroon van de theedoek te laten borduren op een van de machines uit het TextielLab.

TEXTIELLAB

Het TextielLab is de in-house werkplaats van het TextielMuseum. In het TextielLab is het maakproces te volgen van talentvolle kunstenaars en ontwerpers, die onder begeleiding van onze vakmensen, unieke en innovatieve stoffen ontwikkelen. De onlangs door het TextielMuseum gelanceerde film ‘Road to the fabric’ is onderdeel van de TextielMuseum Pop-up tijdens Dutch Design Week. In deze film is het ontwikkelproces van drie zeer uiteenlopende interieurtextielprojecten, gemaakt in het TextielLab, te volgen. Er is ook een speciale wand met voelstalen aanwezig, waarbij de bezoeker een beter beeld krijgt van wat voor soort innovatief textiel er in het Lab gemaakt wordt en welke bijbehorende expertise er voor nodig is om dit te ontwikkelen.

EARTH MATTERS Pop-up tentoontelling

Het TextielMuseum heeft een divers aanbod aan tentoonstellingen op het gebied van mode, design en kunst en is daarmee een bron van inspiratie voor iedereen die geïnteresseerd is in de geschiedenis en toekomst van textiel. Tijdens Dutch Design Week willen we de bezoeker een kijkje geven in het museum, door een selectie van ons museale aanbod te laten zien. Zo wordt er werk van Bertjan Pot uit de collectie van het museum getoond en presenteren we een aantal werken, van Sanne Muiser en Tamara Orjola, uit de huidige tentoonstelling EARTH MATTERS. Deze tentoonstelling gaat over de wereldwijde ontwikkeling op het gebied van duurzaamheid en respect voor de aarde. Alle projecten in de tentoonstelling zetten aan tot nadenken over de oorsprong van materiaal en het maakproces. De volledige tentoonstelling is samengesteld door Lidewij Edelkoort en Philip Fimmano, in samenwerking met het TextielMuseum en is nog tot en met 26 november te zien.

Ontwerp van de Pop-up presentatie is gemaakt door Raw Color. Deze presentatie is mede mogelijk gemaakt met financiële steun van