TextielMuseum ontvangt felicitatie gedeputeerde Swinkels voor internationale museumprijs

27 November 2018

Vandaag nam het TextielMuseum felicitaties in ontvangst van de Gedeputeerde Noord-Brabant Leefbaarheid en Cultuur Henri Swinkels. Het museum vierde samen met haar relaties de toonaangevende internationale prijs 'The Best in Heritage 2018'. Gedeputeerde Henri Swinkels bezocht het TextielMuseum om zijn felicitaties over te brengen tijdens een feestelijk programma. Het museum in Tilburg werd door een internationale vakjury gekozen tot 'The Best in Heritage' uit 42 genomineerde instellingen, waaronder The Metropolitan Museum of Art in New York, Designmuseum Denmark en National Museum of Scotland, als het meest vernieuwende en invloedrijke concept op het gebied van erfgoed.

"Deze prijs is voor het museum een enorme erkenning en een stimulans voor de stappen die we inmiddels hebben gezet en de stappen die wij in de nabije toekomst gaan maken."

-  Errol van de Werdt, directeur TextielMuseum

Het feestelijke moment werd gevierd in bijzijn van een aantal gerenommeerde gastsprekers uit het erfgoedveld.Theo Thomassen, hoogleraar Archiefwetenschap en lid van de Raad van Toezicht Stichting Mommerskwartier, onderstreepte in zijn speech het belang van innovatie in het textiele vakmanschap. Herman Pleij, hoogleraar Historische Nederlandse letterkunde plaatste de museumpraktijk en het belang van erfgoed in een cultuurhistorisch perspectief.

“Ik ben onder de indruk van de innovatiekracht van het museum. Prachtig dat jullie visie en uitvoeringskracht nu ook op internationale schaal worden herkend en erkend. Dat blijkt uit de indrukwekkende lijst van musea en erfgoedinstellingen waaruit jullie verkozen zijn. Deze prijs is een wereldwijde erkenning in de museumwereld en de wereld van het erfgoed.”

- Henri Swinkels, Gedeputeerde Leefbaarheid en Cultuur