Nieuwe textielpublicaties in de bibliotheek

13 December 2017

Modernisme : De Stijl en Bauhaus

Vlak na de Eerste Wereldoorlog ontstonden twee kunststromingen die kunst en design gebruikten om de wereld te verbeteren. Zo richtte Piet Mondriaan in 1917 De Stijl op samen met Theo van Doesburg. In 1919 stichtte Walter Gropius in het Duitse Weimar een rijksschool voor architecten, kunstenaars en industrieel ontwerpers, ook wel het Bauhaus. Beide stromingen worden tot het Modernisme gerekend.

De Stijl architecten en kunstenaars beeldden de werkelijkheid niet uit, maar kozen voor abstracte werken in universele, primaire kleuren en rechte lijnen. Het Bauhaus wilde een grondige ambachtelijke opleiding zijn, waar ontwerpers en architecten leerden functionele producten en gebouwen te ontworpen. Dit jaar is het 100 jaar geleden dat De Stijl ontstond. Daarom zijn er verschillende tentoonstellingen en verschijnen er boeken. Het Bauhaus zal over twee jaar 100 jaar bestaan. Ook hierover verschijnen nu al veel nieuwe boeken.

De Stijl : 100 jaar inspiratie. De nieuwe beelding en de internationale kunst 1917-2017 / Anton Anthonissen en Evert van Straaten. Zwolle : Waanders, 2016.

En toen de Stijl : op bezoek in het atelier / Joost Swarte. Amsterdam : Leopold, 2017.

Bauhaus Dream-house : modernity and globalization / Katerina Rüedi Ray. – New York : Routledge, 2010.

Craft becomes modern : the bauhaus in the making / Ed. by Regina Bittner and Renée Padt. – Bielefeld : Kerber Verlag, 2017.

Materialen

Thames & Hudson is een nieuwe serie materialenboeken aan het uitbrengen van Rob Thompson. The materials sourcebook geeft een overzicht van alle materialen van nu. Elk materiaal waar textiel van gemaakt kan worden komt aan bod. Het boek Manufacturing processes laat alle productiemethoden zien, van weven en breien tot lamineren en laser cut, met ontzettend veel duidelijke foto’s. Sound materials van uitgeverij Frame is een overzicht van oplossingen om geluid in het interieur te dempen, door middel van textiel en andere materialen.

The materials sourcebook for design professionals / Rob Thompson. – London : Thames & Hudson, 2017.

Manufacturing processes for textile and fashion design professionals / Rob Thompson. – London : Thames & Hudson, 2014.

Sound materials : a compendium of sound absorbing materials for architecture and design / Tyler Adams. – Amsterdam : Frame, 2016.

Andere onderwerpen

Making & Unmaking / Duro Olowu. – Londen : Camden Arts Centre, 2016.

Tentoonstelling Camden Arts Centre, London, 2016, 19-06 t/m 18-09

Living surface : an alternative biology book on stains : Lizan Freijsen / Lizan Freijsen, Ed van Hinte, Hanneke Gelderblom. [S.I.] : Jap Sam Books, 2017.

Lizan Freijsen laat veel van haar kunst maken in het TextielLab bij de afdeling tuften

Simulacrum

Special over textielkunst. Simulacrum is een tijdschrift voor kunst en cultuur, dat dient als laagdrempelig en kwalitatief publicatieplatform voor studenten en deskundigen uit het veld.

Reuse, redevelop and design : how the Dutch deal with heritage / Paul Meurs, Marinke Steenhuis. – Amsterdam : nai010 publishers, 2017.

Omdat het TextielMuseum in een oude textielfabriek zit, verzamelen we boeken over hergebruik van industriële gebouwen.

3rd4all How to create a relevant public space / Aat Vos. Rotterdam :  nai010 publishers, 2017.

Bibliotheken zijn publieke ruimtes die toegankelijk zijn voor iedereen. Ook musea zijn openbare gebouwen. Daarmee zijn bibliotheken en musea belangrijke plekken waar mensen elkaar kunnen ontmoeten. Dit boek onderzoekt de waarde van publieke gebouwen voor de samenleving.

Jantiene van Elk | Bibliotheek