Dorhout Mees | Van Tilburg naar Parijs...

16 Maart 2016

Het is alweer Esther Dorhout Mees haar zevende collectie, maar de eerste keer dat zij showt in Parijs. De collectie werd vorige week geshowd in het prachtige, maar zeer robuuste Maison de l'Architecture. 

De Nederlandse ontwerpster heeft intensief samen gewerkt met de vakmensen uit het TextielLab bij het vervaardigen van een groot deel van de stoffen voor haar couture collectie 'Nubivagaent', vrij vertaald: 'Nothing is more revealing than movement'. Eén van de meest opvallende stukken uit de collectie waren twee ontwerpen met gigantische schouderversieringen die gemaakt zijn in de Tufterij van het lab. Deze imposante patroondelen, op de werkvloer 'bollen' genoemd, werden bevestigd op een stoer jacket. De stof van dit jack was in de weverij van het TextielLab ontwikkeld. Op deze manier werden verschillende technieken als losse elementen samen tot een eenhoud in couture gesmolten. De inspiratie voor 'Nubivagaent' haalde Esther uit haar fascinatie voor vogels, dit is tevens terug te zien in de prachtige make-up van de modellen, gecombineerd met de zwarte lenzen, waardoor ze net vogeltjes leken. De show opende met een mysterieuze film,  waarna de modellen als 'vogeltjes' over de catwalk fladderden. 

Foto: Team Peter Stigter, de opvallende schouderstukken, gemaakt in de Tufterij. De rest van de stof is geweven in het TextielLab.
Foto: TextielMuseum, de stoffen komen uit de weefmachine gerold.
Foto: TextielMuseum, de patroondelen in de tufterij van het TextielLab
Foto: Team Peter Stigter, de patroondelen toegepast in de couturestukken van Esther Dorhout Mees

 

Eén van de jurken, geïnspireerd op de gracieuze flamingo, werd ook getuft* in het lab van het TextielMuseum. Hierbij werden veel verschillende soorten garens gebruikt, zoals wol, mohair en merino in dikke en dunne varianten en er werd gevarieerd met diverse poolhoogtes. Het confectioneren van de designs gebeurde in het eigen atelier van Esther in Amsterdam.


Foto: Team Peter Stigter, de jurk waarvan een deel getuft is in het TextielMuseum
Foto: TextielMuseum, in de tufterij van het TextielLab
Foto: TextielMuseum, de patroondelen voor de jurk zijn klaar! 

 

Een groot deel van de ontwerpen heeft een hoog aaibaarheidsgehalte, net zoals bij een dierenvacht. Esther koos voor een combinatie van verschillende technieken; het tuften maakte sommige ontwerpen groot en robuust, zeker als er dikke, vervilte wol wordt gebruikt en er hoogpolig getuft wordt, als wel in lussen. In de geweven stoffen zat een combinatie van verschillende kleuren en garens, waardoor een gelaagd beeld ontstond.

*Tuften is het handmatig vervaardigen van een hoogpolig tapijt. Een handtuft gereedschap blaast een plukje garen, in een u-vorm, met behulp van luchtdruk door een stramien. De poolhoogte wordt aangepast door het garen eerder of later af te snijden.

tekst: Evelien Platteeuw