Design Academy Expo in TextielMuseum

26 Januari 2018

3 februari - 8 maart 2018

Het TextielMuseum heeft talentontwikkeling hoog in het vaandel staan. Daarom werkt zij structureel samen met verschillende opleidingen en biedt jaarlijks 6 individuele studenten een plek in het TextielLab om hun afstudeeropdracht uit te voeren. Daarnaast heeft het TextielMuseum een samenwerking met de Design Academy Eindhoven, die bestaat uit een minor waarin studenten in het Lab komen werken. De resultaten van de minor 2017-2018 worden van 3 februari t/m 8 maart op het Panoramadeck van het TextielMuseum gepresenteerd onder de naam Reframing Textiles 2017-2018.

De textielindustrie is de op een na meest vervuilende industrie in de wereld. In de minor Reframing Textiles 2017-2018 zijn derdejaars studenten van de Design Academy Eindhoven de textielwereld ingedoken. In het Antropocene tijdperk, waarin het klimaat en de atmosfeer de gevolgen ondervinden van menselijke activiteit, worden we gedwongen om de productiemethodes, de consumptiemaatschappij en recycling, maar ook de esthetiek te herzien. De studenten hebben onderzocht wat de mogelijkheden en verantwoordelijkheden van ontwerpers zijn in die context.

Door een brug te slaan tussen onderzoek, experiment, debat en ontwerp is studenten een breed spectrum aan zowel traditionele, als nieuwe technieken en materialen geboden. Ze hebben gewerkt met de industriële machines en samengewerkt met de ervaren productontwikkelaars van het TextielLab om prototypes te ontwikkelen.

Gedurende het semester hebben de studenten met verschillende thema's gewerkt: Earth Matters, geïnspireerd op de gelijknamige tentoonstelling van het TextielMuseum en Local Systems / Local Machines waarbij studenten hun focus verlegden van materiaal naar machines en systemen, twee andere facetten die onderdeel van de textielwereld zijn gaan uitmaken. Voor deze tentoonstelling is een selectie gemaakt van projecten die in het TextielLab zijn ontwikkeld en ander werk dat dit semester is gemaakt.

Foto's: William van der Voort i.o.v. TextielMuseum