De collectie op reis

28 September 2017

In de komende maanden zijn er verschillende tentoonstellingen te zien met bruiklenen uit de collectie van het TextielMuseum.

Het TextielMuseum heeft een grote verzameling stoffen en ontwerpen van de internationaal  bekende textielontwerper Ulf Moritz. Een deel hiervan is opgenomen in de overzichtstentoonstelling ‘Ulf Moritz, Textiles Design, Stoffentwürfe 1987-2017’ in het Neues Museum Neurenberg. Moritz was verbonden aan Weverij De Ploeg en begon daarna een eigen Studio in Amsterdam. De tentoonstelling kwam tot stand in samenwerking met de firma SAHCO Hesslein en loopt tot 1 november 2017.

Het Kunsthaus Dresden organiseert t/m 28 januari 2018 de tentoonstelling The Event of a Thread met objecten en installaties van hedendaagse kunstenaars. De Berlijnse kunstenaar Judith Raum liet zich inspireren door Bauhaus-stalen van het TextielMuseum, ondermeer van Lisbeth Oestreicher.

Het Noord-Veluws Museum in Nunspeet toont t/m 4 maart 2018 werk van kunstenaressen op de noordelijke Veluwe uit de periode 1880-1950. Hieronder werk van de textielontwerpster Kitty van der Mijll Dekker. Zij studeerde in 1929-1932 aan het Bauhaus in Dessau en vestigde zich daarna met haar handweverij De Wipstrik in Nunspeet.

Het Van Abbemuseum in Eindhoven toont in Beyond Generations t/m 5 november werk van verschillende generaties ontwerpers die studeerden aan Design Academy Eindhoven. De tentoonstelling sluit aan bij de Dutch Design Week. Van het TextielMuseum zijn werken opgenomen van Ulf Moritz, Madeleine Bosscher, Maarten Kolk en Guus Kusters.

Tot slot, in het kader van de DDW organiseert t/m 29 oktober 2017 het Regionaal Historisch Centrum Eindhoven op de zesde verdieping van het Veemgebouw, Strijp-S, Eindhoven, een expositie over de beginperiode van de Akademie voor Industriële Vormgeving Eindhoven, de voorlopper van de Design Academy. De tentoonstelling omvat ondermeer ontwerpen van de kunstenaar Ria van Eyk.

Voor openingstijden raadpleeg de verschillende websites van de instellingen.