Primair onderwijs

Primair onderwijs

Voor kinderen uit het basisonderwijs zijn musea ware schatkamers. De objecten en activiteiten in een museum zijn voor deze kinderen vaak onbekend, verrassend en uitermate interessant. Dankzij hun nog ongeremde fantasie, worden een museum en de collectie daarbinnen door jonge kinderen heel anders bezien en ervaren dan door volwassenen.  Het TextielMuseum is ook zo’n wonderlijke plek.

Voor veel kinderen is een bezoek aan het TextielMuseum een eerste kennismaking met de totstandkoming van textiel. Met weven, breien, borduren, tuften, laseren, passement en de hedendaagse  technieken en machines waarop alle soorten draden worden omgetoverd tot textiele voorwerpen en kunst.

Speciaal voor de leerlingen van het basisonderwijs heeft het TextielMuseum een aantal afwisselende programma’s ontwikkeld. Een bezoek aan het museum bestaat voor hen uit een rondleiding en een workshop. Alle programma’s duren anderhalf uur. Een deel van het aanbod is speciaal voor de onderbouw, een ander deel is met name voor de bovenbouw interessant.

Praktische informatie

Kosten

Per programma staan de kosten vermeld. Deze bestaan uit de kosten voor de begeleiding door een museumdocent en de materiaalkosten. De entree is voor alle leerlingen van het primair onderwijs vrij. Leerkrachten en begeleidende ouders hebben ook vrije toegang.

Aanmelden

Voor een aanvraag gebruik je het aanvraagformulier. Een aanvraag voor een museumbezoek kan tot uiterlijk twee weken vóór de bezoekdatum worden ingediend.

Wil je een boeking voor meerdere klassen tegelijk indienen? Dan is het verstandig om dit wat eerder te doen, in verband met beperkte ruimte.

Voorwaarden schoolbezoek

Een museumbezoek met jonge kinderen vraagt wel wat van de begeleiders. Om ze ‘in toom’ te houden zijn vaak meerdere begeleiders nodig. Per programma staat het aantal begeleiders vermeld dat het museum bij het bezoek verwacht. De begeleiders hebben om deze reden vrije toegang.

Lees hier de overige museumregels die gelden voor onderwijsgroepen.

Overzicht programma's

Draai mee! Onderbouw
Sashiko Midden- en Bovenbouw
De Museumfabriek Bovenbouw
Vilten Midden- en Bovenbouw

 


 

Draai mee!

Rondleiding TextielLab en workshop koorddraaien

Al in de prehistorie werden koorden gemaakt. Deze werden bijvoorbeeld gebruikt om zware stenen te takelen. Koorden maken is dus een vaardigheid die al vroeg werd beheerst. Nog steeds zijn koorden en touwen op tal van plekken onmisbaar. Denk bijvoorbeeld maar aan de scheepvaart. Het is belangrijk dat een koord stevig is én flexibel; je moet ermee kunnen binden. Op de passementafdeling van het museum zien de leerlingen hoe een koord wordt gedraaid. Hier worden verschillende garens voor gebruikt. In de workshop ervaren ze zelf hoe een koord tot stand komt. Iedere leerling maakt, geholpen door een medeleerling,  een eigen koord, dat weer kan worden gebruikt om met de hele klas een kunstwerk te maken. Tijdens een rondleiding in het TextielLab krijgen de leerlingen een beeld van het gebruik van de moderne textielmachines.

De hele klas krijgt eerst een instructie over het koorddraaien. Daarna wordt de klas in twee groepen verdeeld. De eerste groep begint in het TextielLab , de tweede groep begint onder begeleiding van de leerkracht en de ouders met koorddraaien. Na 45 minuten wordt er gewisseld.

Voor wie Onderbouw
Duur 1,5 uur
Prijs € 100,- per klas
Kerndoelen PO kunstzinnige oriëntatie/Kerndoel 54
PO Kunstzinnige oriëntatie/Kerndoel 56
Bijzonderheden
Het is een wisselprogramma. Voor de begeleiding zijn minimaal 4 volwassenen nodig.


Ga naar het aanvraagformulier


 

Sashiko

Rondleiding TextielLab en workshop Japans borduren

De techniek Sashiko kom uit Japan. Het wordt ook wel Japans borduren genoemd. Kapotte kleding of lappen met een beschadiging worden gerepareerd met mooie patronen. Hierdoor krijgt de gerepareerde kleding een mooie, vaak kunstzinnige, toevoeging. In deze workshop leren de leerlingen verschillende borduursteken waarmee ze een Sashiko patroon kunnen maken. Iedere leerling versiert een eigen stukje stof met Sashiko. In het TextielLab zien de leerlingen hoe garens worden gemaakt en krijgen zij een rondleiding langs de moderne textielmachines. Uiteraard zien ze daar ook de moderne borduurmachine aan het werk.

De hele klas krijgt eerst een instructie over het Sashiko borduren. Daarna wordt de klas in twee groepen verdeeld. De eerste groep krijgt een rondleiding door het TextielLab, de tweede groep gaat onder begeleiding van de eigen leerkracht en de ouders Japans borduren in de TextielStudio. Na 45 minuten wordt er gewisseld.

Voor wie Midden- Bovenbouw
Duur 1,5 uur
Prijs € 100,- per klas
Kerndoelen PO kunstzinnige oriëntatie/Kerndoel 54
PO Kunstzinnige oriëntatie/Kerndoel 56
Bijzonderheden
Het is een wisselprogramma. Voor de begeleiding zijn minimaal 4 volwassenen nodig.


Ga naar het aanvraagformulier


 

De Museumfabriek

Op zoek naar het industriële verleden. Rondleiding Wollendekenfabriek en workshop weven.

De textielnijverheid, die uitgroeide van thuiswevers  tot een florerende industrie, heeft een zeer lange periode het stadsbeeld van Tilburg bepaald. Eind 19de eeuw stonden er nog 145 textielfabrieken in de stad. De meesten zijn inmiddels al lang verdwenen en hebben plaats moeten maken voor met name woningbouw. Sommige zijn gelukkig bewaard gebleven. Het TextielMuseum, gehuisvest in een voormalige textielfabriek, brengt het textielverleden tot leven. Leerlingen maken kennis met ontwikkelingen in de Tilburgse textielindustrie door een rondleiding  in het museum en diverse opdrachten. Ze zien hoe van wol een deken werd gemaakt. De werkende stoommachine toont hoe de machines in de fabriek vroeger werden aangedreven. In de workshop gaan de leerlingen zelf aan de slag en leren de basistechniek van het weven.

De hele klas krijgt eerst een instructie over het weven. Daarna wordt de klas in twee groepen verdeeld. De eerste groep krijgt eerst een rondleiding door de Wollendekenfabriek en de tweede groep maakt onder begeleiding van de eigen leerkracht  en ouders een weefkaartje  in de TextielStudio. Na 45 minuten wordt er gewisseld.

Voor wie Bovenbouw
Duur 1,5 uur
Prijs € 100,- per klas
Kerndoelen PO kunstzinnige oriëntatie/Kerndoel 54
PO Kunstzinnige oriëntatie/Kerndoel 56
Bijzonderheden
Het is een wisselprogramma. Voor de begeleiding zijn minimaal 4 volwassenen nodig.

Vilten

Rondleiding TextielLab en workshop vilten

Vilt ontstaat wanneer de schubben van de wol in elkaar haken. Wol kan door sop, warmte en wrijving vervilten. De belangrijkste benodigdheden bij deze workshop zijn dan ook warm water, zeep en beweging! Met verschillende kleuren gekaarde wol gaan de leerlingen zelf aan de slag.

In het TextielLab, waar met bijzondere garens allerlei textielproducten worden gemaakt, krijgen de leerlingen een rondleiding langs de moderne textielmachines.

De hele klas krijgt eerst een instructie over het vilten. Daarna wordt de klas in twee groepen verdeeld. De eerste groep krijgt eerst een rondleiding langs de machines in het TextielLab. De tweede groep gaat vilten in de TextielStudio, onder begeleiding van de eigen leerkracht en de ouders. Na 45 minuten wordt er gewisseld.

Voor wie Midden- en Bovenbouw
Duur 1,5 uur
Prijs € 100,- per klas
Kerndoelen PO kunstzinnige oriëntatie/Kerndoel 54
PO Kunstzinnige oriëntatie/Kerndoel 56
Bijzonderheden
Het is een wisselprogramma. Voor de begeleiding zijn minimaal 4 volwassenen nodig.

Ga naar het aanvraagformulier


 


Een aanvraag voor een boeking ontvangen we het liefst middels onderstaand formulier. Wij sturen dan zo snel mogelijk een offerte. Ook voor de aanvraag van meer informatie kan dit formulier worden gebruikt .

 

Contact informatie

Museumbezoek

BO
VO
MBO
HBO / WO

Datum

:
:
:
:

Let op! Een aanvraag kan tot uiterlijk twee weken vóór de bezoekdatum worden ingediend.