Collectie

Collectie

De collectie van het TextielMuseum onderscheidt vier deelcollecties:

Textieltechniek
Industriële cultuur
Textielvormgeving
Beeldende kunst
 

Textieltechniek

De collectie ‘textieltechniek’ van het TextielMuseum bestaat uit grondstoffen, gereedschappen, halfproducten, werktuigen en machines.

Stoommachine A & N Mutsaerts in het TextielMuseum
Stoommachine A & N Mutsaerts in het TextielMuseum

Zij worden gebruikt of zijn vroeger gebruikt bij de verwerking van een grondstof, bijvoorbeeld wol of katoen tot textiel-eindproduct, zoals een tafelkleed of theedoek. De objecten zijn vervaardigd in 19de, 20ste, en 21ste eeuw. De industrialisering van Nederland wordt duidelijk: de thuiswevers met handweefgetouwen, de grote fabrieken met honderden door stoomkracht aangedreven textielmachines en de gespecialiseerde bedrijven van tegenwoordig met computergestuurde apparatuur.
 

Industriële cultuur

In de collectie ‘industriële cultuur'  van het TextielMuseum worden voorwerpen verzameld die een beeld geven van de Nederlandse textielindustrie van circa 1860 tot nu.

Indrukwekkende vaandels van textielvakbonden, portretten van fabrikanten, stakingspamfletten, een prachtige houten sculptuur van de Sint Severus, de patroon van de wevers, en een prikklok uit de textielfabriek zijn voorbeelden uit deze collectie.

Vaandel Meisjes Textiel Vereeniging St. Lidwina Goorle.

 

Textielvormgeving

Theedoeken, tafellakens, vloerkleden, meubelstoffen en gordijnen behoren tot de collectie ‘textielvormgeving’ van het TextielMuseum. De collectie geeft een beeld van het werk van Nederlandse ontwerpers en kunstenaars van 1880 tot nu.

Voorbeelden van gebruikstextiel zijn de bekende AaBe-dekens en de Ploegstoffen uit de jaren vijftig van de 20ste eeuw. Mooie damasten, zoals van Chris Lebeau zijn vertegenwoordigd, maar ook Art Nouveau-batiks en Amsterdamse School-tapijten. Daarnaast zijn er moderne interieurstoffen, bijvoorbeeld van Ulf Moritz.


Ploegstof 'Plano', ontwerp Elmar Berkovich

Moderne gebruiksvoorwerpen worden verzameld, zoals de geknoopte stoel van Marcel Wanders, de voddenstoel van Tejo Remy en de Ballroom lamp van Gijs Bakker. De laatste jaren zijn veel producten, gemaakt in het TextielLab, in de museumcollectie opgenomen.

Het museum nodigde kunstenaars en ontwerpers uit om experimentele stoffen, installaties, wandkleden en zitobjecten te maken. Hieruit is een interessante textielcollectie ontstaan, zoals digitaal geprinte stoffen van Eugène van Veldhoven, transparante vilten weefsels van Claudy Jongstra, meubels van Kiki van Eijk en Pieke Bergmans en hedendaags tafelgoed van ontwerpers als Studio Job, Ineke Hans, Scholten & Baijings en Marc Mulders.

Ook verzamelt het TextielMuseum vanaf 2008 modevormgeving. Hierbij gaat het om in het TextielLab uitgevoerde (onderdelen van) hedendaagse mode. Zo zijn twee bijzondere kledingstukken van Jan Taminiau uit de Couture Collectie 'Follies - Autumn/Winter 2007-2008' aangekocht. Ook objecten uit het voorproces, zoals schetsen, ontwerpen, kleur- en garenproeven worden gecollectioneerd.
 

Kunstcollectie 1960 tot nu

De collectie ‘beeldende kunst’ van het TextielMuseum bevat kunstwerken van Nederlandse kunstenaars waarin textiele of flexibele materialen zijn gebruikt. De collectie bestrijkt de periode 1960 tot heden.

Uit de jaren ’60 en ’70 zijn er veel wandkleden en textielobjecten van de zogenoemde ‘pioniers’ van de textielbeweging. Heldere kleuren, strakke vormen en nieuw gebruik van materialen kenmerken het werk van bijvoorbeeld Herman en Desirée Scholten, Madeleine Bosscher, Loes van der Horst en Ria van Eyk. In de textiele wandobjecten van kunstenaars als C.A. Wertheim, Wilma Kuil, Marian Bijlenga en Barbara Broekman gaat het meer om de uitdrukking van een idee. Bijzonder zijn de aaibare ‘soft sculptures’, zoals die van Harry Boom, Tom Claassen, Karin Arink en de opblaasbare objecten van Nico Parlevliet.

Het museum verzamelt ook moderne ‘textiele’ sieraden en draagbare objecten, bijvoorbeeld van Lam de Wolf, Iris Eichenberg en Felieke van de Leest.